¿Del republicanisme al reaccionarisme?, CÓM PERVERTIU LA VERITAT

He hagut d’anar a l’any 1979 i rellegir un articul que tenía archivat en la meua hemeroteca, induit per un treball –que forma part d’una obra colectiva– de Juan Luis Sancho Lluna, el titul del qual es “El exilio interior: Republicanismo y reaccionarismo en Manuel Cervera Pomer (1915-1998)”.i

En esta comunicacio, l’autor analisa la trayectoria vital d’un valencià republicà d’esquerres, que lluità contra els sublevats durant la guerra civil, i que volgue donar a coneixer el seu testimoni davant la cantitat de falacies que es posaren en marcha –en la finalitat d’amagar la realitat historica valenciana– en els anys de la coneguda com a “Batalla de Valencia”. La conclusio final de Sancho es la que em mogue a escriure est articul.

Manuel Cervera, escrigue prou en el diari, sobre tot, en el periodo que va de 1979 a finals dels anys 80. Aço ho feu partint, sobre tot, de les seues vivencies en temps de republica i guerra civil. Per a posar-nos un poc en context, anem a vore uns paragrafs, molt aclaridors, d’un articul al que li posà el sugerent titul –amprant-li’l a Émile Zola– de “Yo acuso…”, que fon publicat en el diari Las Provincias, el dia 2 de decembre de 1979 (pp. 4 i 6):

“Manuel Cervera Pomer, Teniente de Artilleria, –D.C.A.– del Ejército de la República. En posesión de la Medalla al Valor.

Luché, lucho y lucharé hasta el final de mis días por la LIBERTAD, LA AUTONOMÍA DEL PUEBLO VALENCIANO, LA SENYERA CON FRANJA AZUL y EL SOCIALISMO. Al comenzar este artículo es mi primer deber de conciencia dedicar mi más respetuoso y admirado recuerdo para todos aquellos que perdieron la vida en su lucha antifascista. Unos, en los campos de batalla; otros, en la trágica, tremenda e inhumana represión que siguió al día 1 de abril de 1939 […] Sinceramente, creo que todos los que hemos tenido la inmensa suerte de conservar la vida, hemos estado callados durante demasiado tiempo. Silencio impuesto forzosamente durante 40 años […] Silencio que fue una viviente mortaja para nuestros espiritus, que lucharon por la libertad, igualdad, fraternidad, justicia y solidaridad entre todos los seres humanos. Y ahora, en estos momentos, también estamos guardando demasiado silencio sobre muchas cosas, demasiadas cosas…, sobre las cuales, yo, con estas mal pergeñadas líneas, creo tengo el ineludible deber de romper, en aras a la verdad histórica «que los burgueses, capitalistas, y fascistas de siempre invocan, tergiversándola para su conveniencia»”.

Aço es una chicoteta part del llarc articul que considere molt interessant per vindre d’una persona que vixque l’epoca de la II Republica, la guerra civil, passà per camps de concentracio en França (Argelès) i en el nort d’Espanya (Deusto), i va sofrir els quaranta anys de dictadura franquista. Pero continuarém, perque en el mateix articul es dirigix als autors –ell els diu ‘camaradas’– d’un escrit que estava en sintonia en molts atres que en eixos anys s’escrigueren en Valencia en l’objectiu de canviar l’historia –fent-li el joc al pancatalanisme–, per a desfer els fonaments de l’identitat valenciana: 

“Dicen más adelante en su articulo: «la senyera de las cuatro barras ha sido un símbolo de lucha por la autonomía y la democracia». Esto a nivel de país o reino valenciano, es totalmente falso. Es mentira histórica, […] estos camaradas demuestran no conocer la historia antifascista, la historia de las izquierdas […] Ellos tienen la obligación de decir que las primeras columnas de milicianos compuestas por obreros revolucionarios que salieron en los primeros momentos de nuestra guerra civil a combatir en los distintos frentes a los fascistas sublevados, junto a la bandera de su partido, todos, absolutamente todos, llevaban, asimismo, la senyera con franja azul. Al decir todos, me estoy refiriendo desde la FAI-CNT hasta la Izquierda Republicana, Partit Valencianiste d’Esquerra, pasando por el entonces PC y PSOE […] La Senyera con franja azul es la que ha perdurado a través de los años, durante y pese a la monarquía borbónica, la dictadura de Primo de Rivera, la que ondeó junto a la Republicana, el día 14 de abril de 1931, al proclamarse la República desde el balcón de los Ayuntamientos, la que continuó ondeando durante la República y durante toda nuestra guerra civil, en esos balcones hasta la entrada de las tropas franquistas en Valencia […] Y ondeó siempre, representando única y exclusivamente como lo que es. Nada más y nada menos que el símbolo de las libertades del pueblo valenciano”.

No es pot dir mes clar, el testimoni te un valor molt gran, sobre tot perque en l’any 1979 encara no s’havien publicat tots els llibres sobre la Senyera que hui coneixem. Be, puix un lluitador per la llibertat, la democracia, l’autonomia i l’identitat valenciana, que deixà clar que la Senyera havia segut sempre un simbol de llibertat, i denuncià tambe en els seus escrits el pancatalanisme que representava –en els seus origens– la Lliga de Cambó, passà d’antifasciste a reaccionari. Ara vorem cóm s’ho arregla el prestidigitador Sancho per a conseguir-ho: 

“Por consiguiente, para Cervera Pomer, el pancatalanismo que oprimía a los valencianos descansaba en el afán expansionista de la burguesía barcelonesa representada, en sus inicios, por la Lliga de Francesc Cambó, «un burgués, capitalista, millonario y reaccionario» […] Esta tesis sobre un pretendido expansionismo imperialista catalán fue muy manida por el blaverismo y supuso todo un torpedo a la línea de flotación de la izquierda”.ii

Hui en dia hi ha documentacio de sobra per a saber que tot lo que dia en el seu articul Manuel Cervera es absolutament cert, pero Sancho se veu que no ha ‘llegit’ lo suficient, perque encara està en lo de “pretendido expansionismo imperialista catalán”. ¿Pretendido? ¿A quí vol enganyar encara?

2

Continuant en el relat, que busca justificar el ‘reaccionarisme’ de Manuel Cervera, Sancho diu: 

“Pero, ¿donde se encontraba la razón de ese expansionismo? Cervera lo tenía claro: «Es durante la época de la dictadura franquista cuando, casualmente, esta idea imperialista toma vuelo, y se acrecienta, impulsada, avalada, protegida y financiada por la alta burguesía y capital catalán, fieles seguidores tradicionales del millonario burgués y capitalista señor Cambó». Consecuentemente [afirma Sancho], el pancatalanismo tenía sus orígenes en la dictadura, y por lo tanto, era fascista. ¿Y quienes eran? Pues [ara posa una cita de Cervera] «pásmense ustedes son los partidos de izquierdas, olvidando la solidaridad con las sangrientas luchas que el proletariado catalán sostuvo siempre y sostiene contra esta burguesía catalana».iii

Com hem vist, Manuel Cervera diu que l’expansionisme catala te l’orige en l’epoca de la Lliga de Cambó (fundada en 1901), pero Sancho, anant a la seua, dona a entendre que aquell havia dit que te l’orige en la dictadura, quan en realitat lo que diu Cervera es que en esta epoca es quan agarrà mes vol, pero no que començara ahi. Tergiversa la realitat per a tractar de configurar una image del personage analisat que ad ell l’interessa.

L’afirmacio de Cervera en esta ultima cita tampoc contradiu la realitat que vixquerem a finals dels 70: els suposts partits d’esquerra –i no pocs de dretes–, increiblement, abraçaren el pancatalanisme, per a sorpresa de molts valencians. Cervera, seguia dient la veritat.

L’autor del treball acaba ubicant al lluitador antifasciste en el reaccionarisme, nomes per haver dit la veritat sobre tot allo que ell vixque durant la republica i la guerra civil. Estic segur que una de les veritats que no li degue agradar gens es el magnific testimoni que dona sobre la Senyera en epoca de republica i guerra civil, sobre el qual, casualment, no hi ha cap de comentari en el seu analisis.

Vejam la conclusio final de Sancho sobre Cervera: 

“De este modo, creyendo encarnar los legítimos ideales republicanos y la lucha antifascista, acabó por posicionarse al lado de los sectores más reaccionarios de la derecha valenciana. Y es que, a la vista de sus escritos personales y artículos periodísticos, el pensamiento de Cervera Pomer se situa en esa tendencia histórica del pensamiento reaccionario español con un discurso apocalíptico y tremendista, antilustrado e irracionalista”.iv

Encara te la barra d’escriure-ho aço en 2019, quan, per eixemple, s’ha demostrat de sobra –en abundant documentacio– que el moviment pancatalaniste –al que ell antepon lo de “pretendido”– començà, des de Barcelona, en el s. XIXv.

Cervera nomes digue que veritats com un temple, pero este valencià d’esquerres, defensor de l’identitat valenciana, opost al centralisme i al pancatalanisme, trencava tots els esquemes dissenyats pel catalanisme expansioniste i, per tant, no podia esperar una atra cosa que no fora que li penjaren l’etiqueta de reaccionari o fasciste. El mon al reves.

Tire la vista arrere, analise els ultims quarantasset anys i me venen al cap els principis de propaganda nazi de Goebbels… I no debades, perque ausades que han segut ben aplicats en Valencia.

 

…………………………………………………………..

i DD.AA. X Trobada Internacional Investigadorxs del Franquisme, Valencia, FEIS de CC.OO. i Departament d’Història Moderna i Contemporània de l’Universitat de València, 2019.

 ii Sancho, Juan Luis, “El exilio interior: Republicanismo i reaccionarismo en Manuel Cervera Pomer (1915-1998)”, en X Trobada Internacional Investigadorxs del Franquisme, Valencia, FEIS de CC.OO. i Departament d’Història Moderna i Contemporània de l’Universitat de Valencia, 2019, p. 428.

iii Ibid., p. 429.

iv Ibid., p. 432.

v Ramos, Vicente, Pancatalanismo entre valencianos, Valencia, Quiles, 1978. Gimeno Juan, Manuel, Valencia: llengua i patria, Vilarreal, Mosseguello, 2019, entre uns atres.

                                               

 

Image 1: Sur in English.detall
Image 2: intersincal.org

 

  • Manuel Gimeno Juan, Filolec i escritor, llicenciat en Filologia Valenciana per 
    l'Universitat de Valencia i membre de la Seccio de Llengua i Lliteratura de la 
    Real Academia de Cultura Valenciana (1977-2005)